Despre proiect

În vara anului 2015, APCA Galați a primit un sprijin-surpriză, venit poate nu întâmplător, dinspre București spre Galați, în urma tuturor eforturilor constante făcute de asociația noastră, concretizate în realizări uriașe în lupta de zi cu zi cu autismul. Așa a luat naștere ideea unui nou proiect în premieră pentru județul Galați, prin specificul activităților sale.

De ce era nevoie de un astfel de demers?

  • Autismul este o afecțiune a cărei incidență în rândul copiilor crește alarmant în fiecare an (în 2014, la nivel mondial, s-a înregistrat un raport de 1 copil cu TSA -tulburare din spectrul autist : 68 copii tipici). În România, inclusiv în județul Galați, datele oficiale nu sunt conforme cu realitatea, întrucât unii copii nu sunt declarați cu această afecțiune de către părinții lor, iar alții sunt diagnosticați târziu sau eronat, astfel ca numărul real este mult mai mare decât cel din statisticile oficiale.
  • Ideea proiectului s-a născut din nevoile identificate de părinții ai căror copii cu autism merg în școli sau grădinițe din învățământul de masă ori în învățământul special și care au observat că, deși există în ultimii ani o deschidere mai mare din partea cadrelor didactice, lipsa de informații complete și corecte, a cursurilor de formare derulate continuu și a feedback-ului din partea specialiștilor, centrat strict pe cazurile individuale, reprezintă bariere importante în integrarea școlară a acestor copii.
  • Tototodată, demersul integrării eșuează deseori și din cauza lipsei ajutorului specializat al unui profesor de sprijin sau a unui terapeut „shadow” (persoană-umbră pentru un copil cu autism), deși se recunoaște rolul esențial în integrare al acestora. Din pacate, în realitatea cu care ne confruntaăm zi de zi , pe tot parcursul anului școlar, există puțini terapeuți instruiți în activitatea de „shadowing”, puțini părinți care să-și permită unul în echipa de intervenție și supervizarea lui de către o persoană avizată și un număr foarte mic de profesori de sprijin raportat la numărul foarte mare de copii cu CES , care să parcurgă un proces de integrare.
  • Nu în ultimul rând, copiii și tinerii din școli, precum și părinții acestora nu sunt direct vizați de campanii de informare și conștientizare, în ciuda faptului că aportul lor în rezultatul final al integrării unui coleg cu TSA este extrem de important.

Pentru ca procesul de integrare școlară a copilului cu TSA să fie unul de succes, e nevoie de eforturi comune pe trei planuri și, ca urmare, în cadrul proiectului „CURIER pentru AUTISM” vom organiza trei arii diferite de activități, urmărind trei componente, cu grup-țintă diferit:

  • Părinții copiilor cu autism.
  • Cadrele didactice care predau acestor copii, precum și profesorii de sprijin și terapeuții-shadow .
  • Colegii de clasă ai copilului cu autism și părinții acestora.

Ce ne-am propus să realizam?

Prin implementarea proiectului, pe tot parcursul anului școlar 2014-2015, urmărim atingerea următoarelor obiective:

  • Integrarea școlară cu succes a 50 de copii cu autism din APCA Galați (cu vârste între 4 și 17 ani), prin intervenții individualizate direct la clasă, centrate strict pe nevoile particulare identificate în fiecare caz în parte
  • Consilierea familiilor celor 50 de copii, pentru eficientizarea procesului de integrare școlara și socială
  • Informarea a peste 200 de cadre didactice din 20 de instituții școlare din județul Galați, prin intermediul caravanei proiectului, ce se va deplasa în fiecare unitate școlară inclusă în proiect
  • Creșterea gradului de conștientizare în rândul a peste 500 de copii și tineri din școlile vizitate și schimbarea percepției asupra autismului în general, într-un mod pozitiv, în comunitatea gălățeană
  • Derularea unui număr de 4 workshop-uri intensive de formare, a câte 5 ore, pe întreg parcursul anului școlar, la care pot participa toți cei implicați în echipele de intervenție.
  • Crearea unei platforme online, cu acces închis, pe site-ul asociației, autism-apca.ro, unde se vor putea înregistra, ca utilizatori, toți beneficiarii direcți ai proiectului (cadre didactice, terapeuții „shadow”, profesorii de sprijin, părinții coterapeuți), pentru a avea acces la diferite resurse, informații și consiliere de specialitate, în timp real, pe parcursul derulării proiectului.

Rezultate scontate:

Toate demersurile din cadrul proiectului „CURIER pentru AUTISM” au loc în premieră la nivelul județului Galați. La încheierea proiectului ne dorim să prezentăm opiniei publice 3 cazuri de integrare școlară de succes, ale căror echipe de intervenție (inclusiv cadrele didactice)  vor fi premiate în cadrul unui eveniment deosebit, la finalul anului școlar 2015-2016.