„Afterschool interactiv si creativ pentru copiii SPECIALI”

11136453_620251034776269_2030796699_o

Foto: Simona Andrei Photography

Proiectul „Afterschool interactiv și creativ pentru copiii SPECIALI” este unul dintre acele vise puse pe hârtie și împlinite cu ajutorul celor care au crezut în acest proiect și a celor care, bineînțeles, au posibilitatea să îl susțină financiar. Proiectul a fost desemnat câștigător la secțiunea „Inovație în educație”, pe platforma Teimplici.ro, în decembrie 2014. Pentru implementarea acestuia, APCA Galați a primit o finanțare de 5.000 de euro din partea TELEKOM ROMANIA, în cadrul competiției naționale de proiecte derulate în 2014 pe platforma de responsabilitate socială a companiei, unde au fost înscrise 180 de proiecte din toate regiunile țării.

Scopul său îl reprezintă crearea unui sistem de predare-învăţare, adaptat pentru copiii cu autism, folosind mijloacele tehnologiei moderne (tabla interactivă şi softuri speciale), cu ajutorul principiilor terapiei comportamentale aplicate (ABA), sub supervizarea specialiştilor, respectând în același timp programa elaborată de Ministerul Educaţiei. Acest sistem de predare-învăţare interactivă, adaptat copiilor cu TSA, ar putea fi luat ca model în activităţile altor organizaţii din domeniu, în vederea creării unui cadru optim pentru creșterea șanselor la integrare scolară și socială a copiilor cu TSA. 

Ce ne propunem să aducem nou?

În cadrul acestui proiect-pilot, 20 de copii din asociație vor participa, începând din luna aprilie 2015, la activităţi specifice prevăzute în programa școlara elaborată pentru școlile de masă, dar adaptată nevoilor lor speciale de învățare, precum şi la o serie de ateliere creative, coordonate de un artist handmade, cu specific adaptat fiecărei luni din an. Prin includerea copiilor cu autism într-un astfel de sistem afterschool se va urmări recuperarea și valorificarea la maximum a potențialului copiilor pentru formarea unor comportamente adecvate, astfel încât aceștia să se poată integra cât mai bine în situațiile de la școală și în societate în general, în mod acceptabil și cu minim ajutor. Predarea în cadrul orelor va fi interactivă, adaptată nevoilor copiilor cu autism, în paralel cu desfășurarea orelor de școală din învățământul de stat, unde posibilitățile de modernizare tehnologică sunt încă limitate, un model ce poate fi însă preluat acolo unde vor exista resursele necesare.

Tot prin proiect ne propunem să evaluam, să testăm și să extindem abilitățile copiilor cu autism, incluzându-i în activități ce pot deveni pe parcurs motivante și îi pot ajuta în formarea unor deprinderi și inclinații viitoare, spre un anumit domeniu de activitate, ce poate deveni parte integrantă în sustenabilitatea organizației, dar și un pas important către independența viitorului adult cu TSA.

Ne dorim ca proiectul să duca la o rată mai mare de succes în integrarea școlară și socială a copiilor cu autism și, odată cu aceasta, să ajungem la o modificare pozitivă a opticii generale asupra copiilor SPECIALI – copiii cu autism. Rezultatele proiectului, documentele elaborate, feedback-urile vor fi utilizate în activitățile viitoare, prin continuarea proiectului pe termen nelimitat și implementarea altor programe, în beneficiul persoanelor cu TSA.

 Ce vom face efectiv?

Captarea interesului copiilor cu TSA este primordială în a deschide ușa către învățare pentru acesti micuți. Astfel, dacă predarea este interactivă, distractivă și mai ales vizuală, se poate accelera procesul de învățare. Totodata, sistemul de predare-învățare din învățământul de stat, de cele mai multe ori este mult prea greoi și rigid pentru copilul cu autism, iar în cazul acestuia din urmă se resimte nevoia acută de completare a orelor de școală cu activități educative interactive și motivante, derulate în paralel, menite să suplinească golurile lăsate de sistemul clasic de predare din învățământul de stat.

În acest context, principalele particularități aduse de proiect sunt următoarele :

– Programul e cu frecvență zilnică, pe un model interactiv și creativ, între orele 12.00 – 20.00.

– Beneficiari sunt 20 de copii cu TSA din asociație, băieți și fete, cu vârste între 6 și 18 ani, împărțiți în 5 grupe a câte 4 copii. Repartizarea pe grupe s-a făcut în urma evaluărilor individuale, pe diferite arii de dezvoltare (cognitivă, limbaj, vârsta cronologică, adaptabilitate socială, nivelul de învățământ frecventat).

– Planul de intervenție este diferențiat, pentru fiecare grupă în parte dintre cele 5, sub supervizarea lunară a unui psiholog cu experiență în coordonarea programelor de terapie pentru copiii cu autism.

– Realizarea programelor de intervenție pentru fiecare grupă, planificarea activităților didactice și adaptarea softurilor utilizate la tabla interactivă sa va face adaptat pe nevoile copiilor cu autism, cu posibilitatea reluării lor, bazată pe principiile terapiei comportamentae aplicate.

– Planificarea va fi făcuta separat , pentru fiecare lună, săptămâna și fiecare oră de afterschool, va fi prezentată părinților anticipat, dar și pe parcursul derulării orelor, pentru generalizarea și verificarea achizițiilor copiilor.

– Psihopedagogul care preda materia va monitoriza progresele înregistrate, va consemna  observațiile asupra copiiior, atât în dosarul individual al copilului, cât și la nivelul grupei, situațiile problemă, schimbările apărute în comportamentul copiiior etc.

– Bilunar, vor fi organizate și 24 de ateliere creative, pe teme de sezon, pentru corelarea achizițiilor din diferite arii urmărite (cognitivă, motricitate, limbaj, interacțiune socială, senzorial), având în vedere dezvoltarea unor înclinații noi pentru copiii cu autism, pe de o parte, dar și sustenabilitatea organizației, pe de altă parte.

– Evaluarea va fi continuă, iar în ședințele lunare de supervizare, sub îndrumarea psihologului coordonator, se vor analiza mai multe aspecte, după observarea zilnică a nevoilor, intereselor, comportamentelor și achizițiilor copilului, în raport cu criteriile de evaluare stabilite anterior dar și ulterior fiecărei etape din proiect.

Mai multe informații despre proiectul „Afterschool interactiv și creativ pentru copiii SPECIALI” găsiți AICI.

Foto: Simona Andrei Photography